Niels Steensens Gymnasium

Rektor til Niels Steensen Gymnasium og Grundskole

Om Niels Steensen Grundskole og Gymnasium 

NSG er en katolsk privatskole centralt beliggende på Østerbro i København. Skolen udbyder grundskole for 520 elever fra 6. til 10. klasse og STX for 260 elever. Skolen har ca. 100 medarbejdere og et budget på ca. 70 millioner kroner. 

NSG er på mange måder en helt særlig skole. Skolen blev oprettet af jesuiterordenen i 1950 og er en del af et verdensomspændende netværk af jesuiterskoler, der også omfatter højere læreanstalter og universiteter med over 2 mio. elever og studerende. NSG er den eneste jesuiterskole i Norden – og det eneste katolske gymnasium i Danmark. Skolen fejrer 75-års jubilæum i 2025.

NSG har altid tiltrukket elever med forskellig religiøs og kulturel baggrund. Elevgruppen præges derfor af stor mangfoldighed. Skolen har en stærk tradition for at fokusere på den enkelte elevs behov, hvad enten eleven trænger til faglig støtte eller til ekstra faglige udfordringer. 

Skolen er stærkt forankret i et kristent livs- og menneskesyn. Fagligheden vægtes højt. Det ligger imidlertid i skolens DNA, at eleverne ikke bare uddannes til glæde for sig selv, men til gavn for hele samfundet. Nysgerrighed, åbenhed og respekt over for andre mennesker og kulturer er centrale værdier. Dertil kommer evnen til at reflektere over eget liv og bidrag til verden - alene eller i fællesskab med andre.

NSG udbyder et bredt udvalg af studieretninger og valgfag. Skolen er godkendt af Team Danmark som skole for eliteidrætsudøvere. Skolen samarbejder med andre jesuiterskoler flere steder i verden og besøger dem i forbindelse med f.eks. elevernes studierejser

Skolens kristne livs- og menneskesyn - skolens værdier og vision

  • Alle mennesker er elsket og villet af Gud og har derfor absolut og umisteligt værdi
  • Alle mennesker er på vej og kaldet til et liv i kærlighed til Gud, mennesker og sig selv
  • Alle mennesker er forbundne og har brug for stærke, kærlige fællesskaber
  • Alle mennesker har brug for plads og muligheder - og for at det bedste bliver kaldt frem i én
  • Alle mennesker kan lære og skal til stadighed opmuntres til nysgerrighed, refleksion og handling
  • Alle mennesker er forpligtet til at tage ansvar for eget liv, for medmennesket og for verden

Lærings- og dannelsesmiljø 

NSG tilbyder et læringsmiljø præget af klare rammer, dygtige og engagerede lærere, ro og mulighed for fordybelse. Eleverne understøttes i at engagere sig i samfundslivet i bred forstand, eksempelvis i velgørende arbejde. Eleverne har desuden rig mulighed for at engagere sig i forskellige ekstra-curriculære aktiviteter på skolen – skoleforestilling, skoleblad mv. 

På skolen praktiseres ignatiansk pædagogik. Der er ikke tale om en ideologi eller en metode, men en ramme for undervisningserfaringer, der kan hjælpe elever til at finde dybde i og mening med deres læring og også med deres liv. 

Læs mere om ignatiansk pædagogik her

Fysiske rammer 

Skolen har til huse i bygninger i Sankt Kjelds Gade og på Australiensvej på Østerbro. I de fysiske rammer træder skolens historie, traditioner og religiøse tilhørsforhold tydeligt frem. Skolen er forbundet til Sankt Augustins kirke. Skolens hovedbygning bærer præg af sin fortid som klosterbygning, hvilket giver en særlig stemning, men også nogle udfordringer for moderne undervisning.  

Organisation og ledelse 

Rektor leder NSG i samarbejde med skoleleder og viceskoleleder for grundskolen og gymnasiets vicerektor, samt en leder med særlige ansvarsområder for skolens kristne profil. Rektor vil få mulighed for at sætte sit præg på ledelsesteamets organisering. Skolens drift understøttes af en række teknisk- og studieadministrative medarbejdere, der varetager sekretariatsfunktioner, bogholderi, kommunikation, rådgivning, kantinedrift mv.  

Rektor refererer til en engageret og samarbejdende bestyrelse. Bestyrelsen er sammensat af tre medlemmer udpeget af jesuitterne og to medlemmer udpeget af forældrene på skolen.

Rektors kompetenceprofil 

Den kommende rektor skal først og fremmest identificere sig med skolens værdigrundlag og have lyst til at stå i spidsen for en katolsk skole. Rektor skal ikke nødvendigvis være katolik, men samarbejder naturligt med jesuitterne om skolens udvikling. Der søges en rektor med sans for økonomi og interesse og forståelse for betydningen af styrings- og driftsmæssige opgaver. Det er en forudsætning at have indsigt i lovgivningsmæssige og økonomiske rammer og vilkår for drift af en uddannelsesinstitution. Den rette kandidat har ledererfaring fra undervisningssektoren, gerne fra det almene gymnasium. En lederuddannelse er en fordel. Derudover lægges vægt på undervisningserfaring. Det er et krav i lovgivningen, at ledere af uddannelsesinstitutioner, der udbyder uddannelse til studentereksamen, skal have undervisningskompetence i et eller flere fag inden for uddannelsens fagrække.

Aktuelle opgaver, udfordringer og muligheder 

NSG har stolte traditioner og et stærkt værdimæssigt fundament. Hovedopgaven for den kommende rektor er at lede og udvikle skolen i overensstemmelse med de katolsk-humanistiske værdier. Værdierne skal sættes i relation til udviklingen i det omgivende samfund og gennemsyre al aktivitet på skolen. Indenfor den ramme skal rektor have fokus på følgende udfordringer og muligheder: 


Tiltrækning af elever 

En vigtig opgave for den nye rektor er at sikre, at skolen på både kort og lang sigt kan tiltrække elever. Det er vigtigt, at skolen forbliver et attraktivt sted for unge at tage deres uddannelse i begge skolens afdelinger, og at skolens gode faglige resultater fortsat bidrager hertil. Rektor skal have særlig fokus på profilering og udvikling af grundskolen og på at styrke overgangen mellem grundskole og gymnasium.  

Videreudvikling af skolens profil

Skolen har i flere år haft et udviklingsprojekt kaldet “visdom og ånd”. Projektets formål er på en systematisk måde at få skolens værdigrundlag og menneskesyn endnu tydeligere til stede i skolens praksis. Det kan f.eks. ske gennem udviklingen af en klar profil for, hvad man som elev på NSG kan forvente at få med sig fra skolen. Der er et særligt dannelsesperspektiv på skolen, som tilbyder eleverne muligheden for at udvikle deres identitet som hele mennesker gennem en rejse både indad og udad. Det bliver en central opgave for rektor at færdigudvikle denne særlige dannelsesprofil og få den til at være levende i undervisningen, skolens kultur og skolens fællesskaber. 

Økonomi og bygningsudvikling 

Den kommende rektor overtager en skole med et driftsbudget i balance. Med gamle bygninger er der imidlertid et behov for at generere råderum til vedligehold og udvikling af bygningerne. Skolens kommende rektor skal derfor have fokus på skolens økonomi, herunder på at identificere muligheder for øgede indtægter f.eks. gennem donationer, fonde eller lignende. Skolen har en ambitiøs plan for renovering af bygningerne, så skolens faciliteter bringes på niveau med, hvad der kan forventes af en skole i dag. Dette arbejde vil komme til at fylde i den kommende rektor-portefølje. 

Rektors ansvarsområder og hovedopgaver 

Rektor har det overordnede ledelsesansvar for pædagogiske, administrative, økonomiske og personalemæssige forhold. 

Rektor skal: 

  • Med afsæt i skolens jesuiterprofil medvirke til at sætte en strategisk retning for udviklingen af NSG, så skolens kristne livs- og menneskesyn fremstår tydeligt. Det forventes, at rektor deltager i efteruddannelse inden for jesuiterskolernes internationale netværk. 
  • Sikre et fortsat højt fagligt niveau på skolen og videreudvikle skolens dannelses- og læringsmiljø, så eleverne får den bedst mulige dannelse og uddannelse i et studieforberedende perspektiv. 
  • Aktivt arbejde for at fremme den gode og trygge hverdag på skolen, hvor omsorg og værdighed præger relationerne.
  • Varetage rollen som øverste personaleleder og sikre skolens sammenhængskraft på tværs af afdelinger og faggrupper og høj trivsel for alle på skolen.
  • Fungere som sparringspartner for skolens ledere og sikre en velfungerende ledergruppe og administration, hvor kompetencerne sættes bedst muligt i spil. 
  • Være garant for en sikker drift og ressourcestyring samt optimal anvendelse af skolens samlede ressourcer til gavn for eleverne. 
  • Etablere et professionelt, åbent og dynamisk samspil med bestyrelsen såvel som diverse råd og udvalg på skolen, herunder elevrådet og pædagogisk råd. 
  • Profilere skolen i relevante sammenhænge og være proaktiv og konstruktiv i samarbejdet med jesuitterne, afgivende og modtagende uddannelsesinstitutioner, kommunen, ministeriet og andre eksterne interessenter. 

Rekrutteringsprocessens forløb: 

  • Ansøgningsfrist: Søndag den 12. maj 2024 kl. 23.00
  • Samtaler og test afholdes på følgende datoer: 
  • 1. samtale: Tirsdag den 14. maj 2024
  • Testforløb: Uge 21 
  • 2. samtale: Mandag den 27. maj 2024
  • Kandidater til stillingen skal være indstillet på at gennemføre et omfattende testforløb i uge 21.

Yderligere oplysninger kan fås ved henvendelse til næstformand Benny Lindeberg; Tlf. 22 22 41 48

Søg jobbet

Fakta

  • Arbejdssted
    Niels Steensens Gymnasium
  • Adresse
    Sankt Kjelds Gade 7, 2100 København Ø
  • Geografi
    Region Hovedstaden
  • Stillingskategori
    Rektor
  • Ansættelsesforhold
    Fuldtid
  • Ansættelsens start
    01-08-2024
  • Jobnr.
    67474
  • Ansøgningsfrist
    12-05-2024
Opret jobagent
På baggrund af dette job